Algemene Verkoopsvoorwaarden Alpha Services Benelux
Artikel 1: Algemeen
Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, zijn enkel en alleen onze Algemene Voorwaarden van toepassing op onze contractuele verhoudingen. Deze prevaleren aldus boven alle andere voorwaarden. De aanvaarding van de offerte door de klant of de betaling van de factuur impliceert dat de klant deze Algemene Voorwaarden aanvaardt. Alpha Services Benelux levert en plaatst enkel producten en materialen van kwalitatieve groothandelaars of producenten; deze worden ook uitsluitend via Alpha Services Benelux besteld.
Artikel 2: Offertes / Geldigheidsduur
Onze offertes zijn geldig zoals vermeld bovenaan rechts van de offerte. Ze zijn vrijblijvend en worden gemaakt zonder verbintenis. De geldigheidsduur van de offerte bedraagt, tenzij anders vermeld, 15 kalenderdagen. Wij zijn enkel gehouden door onze offerte indien de aanvaarding door de klant ons binnen deze termijn bereikt.
De opgegeven prijzen zijn gebaseerd op onder meer actuele tarieven en onderworpen aan belastingen, sociale lasten, lonen en andere externe factoren. Wij behouden ons het recht voor om de prijzen eenzijdig aan te passen indien een of meerdere van deze factoren veranderen.
Uiteraard spannen wij ons in om bij een dergelijk geval een zo gelijkwaardig mogelijk alternatief in de plaats te stellen. Extra werken en supplementen worden uiteraard afzonderlijk aangerekend.
Artikel 3: Betaling en Algemene Factuurvoorwaarden
Tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen, wordt de prijs als volgt gefactureerd:
* 30% bij aanvang van de werkzaamheden.
* 50% naar gelang de voortgang.
* 20% bij finalisatie van de werken.
Voormelde facturatievoorwaarden kunnen in de schriftelijke overeenkomst worden aangepast aan de realiteit van de werken. De betaling gebeurt binnen 5 dagen na factuurdatum op het rekeningnummer vermeld op de factuur, behoudens andersluidende afspraak. Laattijdige betaling geeft van rechtswege aanleiding tot een nalatigheidsinterest vanaf de datum van verzending van de eerste ingebrekestelling, dit aan de intrestvoet bepaald overeenkomstig de wet van 2 augustus 2002 op de betalingsachterstand bij handelstransacties vermeerderd met acht procentpunten. Deze interesten worden berekend op de nog te betalen som. Daarnaast zal bij laattijdige betaling tevens een forfaitaire vergoeding verschuldigd zijn die als volgt wordt berekend:
* € 20,00 als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan € 150,00;
* € 30,00 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen € 150,01 en € 500,00 als het verschuldigde saldo tussen € 150,01 en € 500,00 bedraagt;
* € 65,00 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf vanaf € 500,01 met een maximum van € 2.000,00 als het verschuldigde saldo hoger dan € 500,00 is.
De niet-betaling op de vervaldag van een enkele factuur maakt het saldo van alle andere, zelfs niet-vervallen facturen, van rechtswege onmiddellijk opeisbaar. Indien aan de klant een afbetalingsplan is toegekend, doet een laattijdige of onvolledige afbetaling het afbetalingsplan van rechtswege vervallen.
Ingeval van wijziging in de toestand van de klant behouden wij het recht om waarborgen of zekerheden te eisen, of de overeenkomst te beëindigen.
Artikel 4: Opdrachtgever
De persoon die ons de opdracht heeft gegeven, is verantwoordelijk voor de betaling van de diensten. Indien deze persoon niet de eigenaar of beheerder van het pand is, wordt zij ontheven van de betalingsverplichting, mits zij uiterlijk bij aanvang van de uitvoering een schriftelijke bevestiging overlegt van de eigenaar of beheerder waarin deze zich verbindt tot betaling.
Artikel 5: Eigendomsvoorbehoud
De geleverde koopwaar blijft de eigendom van Alpha Services Benelux tot de volledige betaling van de hoofdsom, interesten, kosten en belastingen. De risico’s, zoals diefstal en schade, zijn echter ten laste van de klant vanaf de levering. De eigenaar van het gebouw is verplicht een lokaal voor de opslag van de goederen en materialen ter beschikking te stellen en te zorgen voor de afsluiting van dit lokaal.
Artikel 6: Annulering of Verbreking van de Overeenkomst
Elke annulering van de bestelling door de klant moet schriftelijk gebeuren. De annulering is slechts geldig mits schriftelijke aanvaarding door Alpha Services Benelux. In dergelijk geval is de klant een forfaitaire vergoeding van 30% van het totaalbedrag verschuldigd. Als de klant een verplichting zoals opgenomen in de overeenkomst niet of slechts gedeeltelijk nakomt, heeft Alpha Services Benelux het recht om alle tussen de klant en Alpha Services Benelux gesloten overeenkomsten op te schorten tot zolang de klant aan alle verplichtingen heeft voldaan. Alpha Services Benelux kan deze overeenkomsten zonder voorafgaande ingebrekestelling verbreken wegens wanprestatie, zonder enig recht op schadevergoeding of restitutie van de klant.
In geval van vereffening, faillissement, staking van betaling of onder toepassing van de wetgeving op de continuïteit van de ondernemingen van de klant, is Alpha Services Benelux gerechtigd om met onmiddellijke ingang en zonder ingebrekestelling alle openstaande vorderingen onmiddellijk op te eisen, alsook de overeenkomst te schorsen en/of te beëindigen. In dat geval heeft Alpha Services Benelux steeds het recht om een schadevergoeding te vorderen van 30%.
Indien de klant de overeenkomst voortijdig beëindigt, d.w.z. vooraleer Alpha Services Benelux alle bestelde werken heeft kunnen uitvoeren, heeft de klant in geen geval recht op terugbetaling van het reeds betaalde gedeelte. De werken die reeds door Alpha Services Benelux werden aangevat, zullen integraal vergoed worden. De klant is, in geval van eenzijdige vroegtijdige verbreking, tevens gehouden tot vergoeding van de gederfde winsten van Alpha Services Benelux, met een minimum van een forfaitaire vergoeding van 30% van de aannemingsprijs.
Alpha Services Benelux behoudt zich het recht voor om het volledige herstel van de schade te eisen, zo deze hoger is.
Artikel 7: Termijnen voor Levering en Uitvoering
Termijnen voor levering, interventie en uitvoering worden slechts indicatief gegeven en zijn niet bindend. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor vertragingen, en dergelijke vertragingen kunnen niet gebruikt worden om betaling te weigeren of schadevergoeding te eisen.
Artikel 8: Klachten
Elk geschil of elke klacht moet ons binnen 72 uur na voltooiing van de bestelde werken of levering van de materialen per aangetekende brief bereiken. Na deze termijn vervalt elk recht op klacht. Klachten leiden er niet toe dat de betalingsverplichtingen van de opdrachtgever worden opgeschort.
Artikel 9: Overmacht
Elke omstandigheid die buiten onze wil ligt en die ons verhindert aan onze verplichtingen te voldoen, geeft ons het recht om onze contracten geheel of gedeeltelijk te annuleren zonder vergoeding en ontslaat ons van aansprakelijkheid. Dit geldt, zonder dat deze lijst exhaustief is, voor het ontbreken van materiaal, het niet-leveren door de onderaannemer of leverancier van grondstoffen of apparatuur, hun faillissement, stakingen, rellen, brand, machine- of voertuigschade.
Artikel 10: Bevoegde rechtbank en toepasselijk recht
Bij procedures die Alpha Services Benelux opstart, zijn uitsluitend de rechtbanken van het arrondissement van zijn bedrijfszetel bevoegd, tenzij de wet dwingend iets anders voorschrijft. Bij procedures die de opdrachtgever ten opzichte van Alpha Services Benelux start, zijn uitsluitend de rechtbanken van het arrondissement van de bedrijfszetel van Alpha Services Benelux bevoegd. De relatie tussen Alpha Services Benelux en de opdrachtgever wordt uitsluitend beheerst door het Belgische recht.
Artikel 11: Noodinterventies en Verplaatsingen
Toepassingsgebied
Dit artikel is van toepassing op alle noodinterventies, inclusief loodgieterswerken, elektriciteitswerken en slotenmakerij.
Verplaatsingskosten
Verplaatsingskosten bedragen:
* € 120,- binnen de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en regio Vlaanderen.
* € 120,- in de rand of provincies van Brabant.
* € 120,- in overige provincies van België.
Verplaatsingskosten zijn verschuldigd in alle gevallen, inclusief:
* Wanneer er geen werkzaamheden worden verricht.
* Bij annulering van de interventie.
1. Spoedinterventies
Spoedinterventies worden uitgevoerd binnen 4 uur na aanvraag.
Bij annulering van een spoedinterventie blijven de verplaatsingskosten verschuldigd, ongeacht de reden van annulering.
Dit beleid is bedoeld om de planning te waarborgen en andere cliënten niet te benadelen.
2. Tarieven voor Noodwerkzaamheden
Uurtarieven voor noodwerkzaamheden variëren tussen € 80,- en € 130,-, afhankelijk van de aard van de werkzaamheden.
De tarieven worden vastgesteld op locatie en zijn van toepassing op:
* Loodgieterswerken: Opsporen van lekken, reparaties, ontstoppingen en vervangingen van onderdelen.
* Elektriciteitswerken: Herstellen van stroomstoringen, vervangen van zekeringen, kabels of schakelaars, en oplossen van kortsluitingen.
* Slotenmakerij: Noodopening van deuren, vervangen van sloten en herstellen van inbraakschade.
Verplaatsingen voor de aanschaf van reserveonderdelen bij leveranciers worden eveneens afzonderlijk aangerekend.
3. Annuleringsvoorwaarden
Spoedinterventies kunnen uiterlijk een uur voor het geplande tijdstip worden geannuleerd. Bij annuleringen binnen een uur voor de interventie zijn de verplaatsingskosten en reeds gemaakte kosten volledig verschuldigd.
4. Condities bij Noodwerkzaamheden
Voor diensten buiten reguliere werkuren worden de volgende toeslagen toegepast:
* 100% voor diensten uitgevoerd tussen 16.00 uur en 22.00 uur of op zaterdagen.
* 150% voor diensten uitgevoerd tussen 22.00 uur en 8.00 uur, alsmede op zondagen, feestdagen en wettelijke verlofdagen.
Begonnen uren worden volledig in rekening gebracht.
5. Gebruik van Machines en Specifieke Apparatuur
Het gebruik van specifieke machines en apparatuur wordt afzonderlijk in rekening gebracht. Dit omvat, maar is niet beperkt tot:
* Loodgieterswerken: Ontstoppingsmachines, boringsapparatuur en ontkalkingsapparatuur.
* Slotenmakerij: Deurbewerkingsmachines zoals boren voor slotopeningen en gereedschappen voor het verwijderen of herstellen van beschadigde sloten.
* Elektriciteitswerken: Spanningsmeters, isolatietesters en andere gespecialiseerde apparatuur.
Deze kosten zijn niet inbegrepen in de standaard uurtarieven en worden apart gefactureerd.
6. Technische Condities en Aansprakelijkheden
De klant is verantwoordelijk voor:
* Een toegankelijk werkgebied en schone, vrije plaatsen voor installatie en opslag van materialen.
* Het beschikbaar stellen van stadswaterdrukvoorziening en elektrische voeding met aarding en zekeringen gedurende de gehele duur van het werk.
De klant verzekert de gebouwen en inhoud tegen brandrisico’s.
De klant vrijwaart ons van alle aansprakelijkheid met betrekking tot schade veroorzaakt aan derden, zoals buren, wanneer deze voortvloeit uit onvermijdbare omstandigheden van de werkzaamheden.
Wij zijn niet aansprakelijk voor:
* Storingen tijdens of na de interventie door de ouderdom van de installatie.
* Schade aan ondersteuningen of structuur tijdens de uitvoering van de werken.
* Operationele storingen door waterafsluitingen of defecten in de toevoer.
* Roetvorming of schade door gebruik van chemische producten bij ontstoppingen.
Elk apparaat wordt op eigen verantwoordelijkheid van de klant gedemonteerd.
7. Betaling
Betaling voor noodinterventies dient direct bij afronding van de werkzaamheden te worden voldaan.
8. Acceptatie van Algemene Voorwaarden
Door ons te contacteren voor een noodinterventie en een afspraak te maken, verklaart de klant impliciet dat hij kennis heeft genomen van onze Algemene Verkoopsvoorwaarden en deze volledig en onvoorwaardelijk aanvaardt.
Deze aanvaarding is bindend vanaf het moment van contact via telefoon, e-mail, of enig ander communicatiemiddel waarbij de noodinterventie wordt aangevraagd.
Wettelijke grondslag: Conform artikel 5.18 van het Burgerlijk Wetboek (of relevante wetgeving inzake contractuele verplichtingen) geldt het regelen van een noodinterventie als een stilzwijgende aanvaarding van de algemene voorwaarden, daar het contact met Alpha Services Benelux en de aanvraag een akkoord impliceert met de regels en tarieven die hierin zijn vastgesteld. De algemene voorwaarden zijn altijd te raadplegen via de website.
9. Overige bepalingen
De klant is verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van de werkplek en het beschikbaar stellen van de nodige nutsvoorzieningen zoals elektriciteit en water.
Eventuele bijkomende werkzaamheden die voortvloeien uit verborgen gebreken of complexe situaties worden extra aangerekend.
Artikel 12: Garanties
Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, wordt de garantie voor alle verkochte goederen verstrekt door en binnen de grenzen van de voorwaarden van onze fabrikant of leverancier. Deze garantie wordt echter geannuleerd in geval van faillissement of beëindiging van de activiteiten van de laatstgenoemden. Deze garantie dekt in geen geval arbeidskosten, reiskosten, transportkosten, rechten en belastingen. Het is uitdrukkelijk overeengekomen dat in het kader van enige door ons bedrijf uitgevoerde werkzaamheden, wij in geen geval als producent kunnen worden beschouwd in de zin van de wet van 25 februari 1991 betreffende de aansprakelijkheid voor gebrekkige producten. In elk geval is de klant die slachtoffer is van een erkend gebrekkig product verplicht dit binnen 8 dagen na het ontstaan van de schade schriftelijk aan de directie van ons bedrijf te melden, bij gebreke waarvan wij zijn ontheven van de verplichting om de identiteit van de producent, importeur of leverancier van het product te verstrekken. De conventionele tienjarige garantie telt uiteraard voor de arbeid, indien er een wanprestatie is die geleid kan worden aan de arbeid van een van onze technici of medewerkers.
Artikel 13: Taksen
Btw en gebeurlijke andere fiscale lasten zijn steeds ten laste van de koper.
Artikel 14: Coupons & Kortingen
Onze coupons en kortingsbonnen blijven geldig voor zover deze door de klant worden vermeld bij het plaatsen van de bestelling. Ze kunnen echter worden geaccepteerd wanneer de klant deze aan de technicus toont bij het opstellen van de werkbon na het verlaten van de bouwplaats. Na deze termijn kunnen ze om welke reden dan ook niet meer in aanmerking worden genomen.
Artikel 15: Bevoegde Autoriteit
Alleen de rechtbanken van Brussel zijn bevoegd in deze aangelegenheid.
Conditions Générales de Vente Alpha Services Benelux
Article 1 : Généralités
Sauf disposition contraire expresse, seules nos Conditions Générales s’appliquent à nos relations contractuelles. Elles priment sur toutes autres conditions. L’acceptation du devis par le client ou le paiement de la facture implique que le client accepte ces Conditions Générales. Alpha Services Benelux fournit et installe uniquement des produits et matériaux de grossistes ou fabricants de qualité ; ces produits sont exclusivement commandés via Alpha Services Benelux.
Article 2 : Devis / Durée de validité
Nos devis sont valables comme indiqué en haut à droite du devis. Ils sont fournis sans engagement et établis à titre indicatif. La durée de validité du devis, sauf indication contraire, est de 15 jours calendaires . Nous sommes liés par nos devis uniquement si l’acceptation par le client nous parvient dans ce délai.
Les prix indiqués sont basés, entre autres, sur des tarifs actuels et sont soumis aux taxes, charges sociales, salaires et autres facteurs externes. Nous nous réservons le droit d’ajuster les prix de manière unilatérale en cas de modification de l’un ou plusieurs de ces facteurs. Nous nous engageons toutefois à fournir une alternative aussi équivalente que possible dans un tel cas. Les travaux supplémentaires et suppléments sont facturés séparément.
Article 3 : Paiement et Conditions Générales de Facturation
Sauf accord contraire écrit, le prix est facturé comme suit :
- 30 % au début des travaux .
- 50 % au fur et à mesure de l’avancement des travaux .
- 20 % à la fin des travaux .
Les conditions de facturation susmentionnées peuvent être incluses dans le contrat écrit. Le paiement doit être effectué dans un délai de 5 jours après la date de facturation sur le compte mentionné sur la facture, sauf convention contraire.
Retard de paiement :
- Intérêts moratoires au taux légal majoré de 8 points (loi du 2 août 2002).
- Indemnité forfaitaire :
- 20 € si le solde dû ≤ 150 €.
- 30 € + 10 % entre 150,01 € et 500 €.
- 65 € + 5 % au-delà de 500,01 € (plafond à 2 000 €).
Le non-paiement d’une facture rend toutes les autres créances immédiatement exigibles.
Article 4 : Commanditaire
La personne qui a confié la mission est responsable du paiement. Si elle n’est ni propriétaire ni gestionnaire du bien, elle doit fournir une confirmation écrite du propriétaire/gestionnaire engageant ce dernier au paiement.
Article 5 : Réserve de Propriété
Les marchandises livrées restent la propriété d’Alpha Services Benelux jusqu’au paiement intégral. Les risques (vol, dommages) sont à la charge du client dès la livraison. Le propriétaire doit fournir un local sécurisé pour le stockage.
Article 6 : Annulation ou Résiliation du Contrat
- Annulation par le client : Accord écrit d’Alpha Services Benelux requis, avec indemnité de 30 % du montant total .
- Résiliation par Alpha Services Benelux en cas de manquement du client (non-paiement, faillite, etc.) : Indemnité de 30 % et recouvrement immédiat des créances.
Article 7 : Délais de Livraison et d’Exécution
Les délais sont indicatifs. Aucune responsabilité en cas de retard.
Article 8 : Réclamations
Toute réclamation doit être envoyée par lettre recommandée dans les 72 heures suivant l’achèvement des travaux. Passé ce délai, aucune réclamation n’est acceptée.
Article 9 : Force Majeure
Toute circonstance hors de notre contrôle (grèves, faillites de fournisseurs, catastrophes naturelles) annule nos obligations sans indemnisation.
Article 10 : Juridiction Compétente
Tout litige relève des tribunaux de Bruxelles (droit belge applicable).
Article 11 : Interventions d’Urgence et Déplacements
- Frais de déplacement : 120 € (toute intervention, même annulée).
- Tarifs urgences : 80 € à 130 €/h (majorations : +100 % entre 16h-22h, +150 % la nuit/fériés).
- Paiement immédiat requis après l’intervention.
Article 12 : Garanties
Garanties fabricants applicables. Aucune couverture pour frais de main-d’œuvre ou déplacement.
Article 13 : Taxes
TVA et taxes à la charge de l’acheteur.
Article 14 : Coupons et Réductions
Valables uniquement s’ils sont mentionnés lors de la commande ou présentés avant signature du bon de travail.
Article 15 : Juridiction Compétente
Tribunaux de Bruxelles ou juge de paix du ressort de l’entreprise.